Endovascular Treatment of Cerebral Aneurysms Using the Leo Stent: Long-Term Follow-Up and Expansion of Indications

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Abstract

Purpose:

The authors share their extended experience using the Leo stent. Building on their earlier work, they present more cases, a longer follow-up period, and expansion of indications for use of the stent.

Patients and Methods:

A total of 71 patients with 75 aneurysms were included in this study. 61 saccular and broadnecked intracranial aneurysms and twelve fusiform lesions were treated electively.

Results:

Stent deployment was successful for 98% of the saccular aneurysms. Initial complete obliteration was achieved in 26 saccular aneurysms, a neck remnant in six, a residual aneurysm in four, while no immediate coil embolization was chosen for 25. Angiographic follow-up after 11 months available for 56 saccular aneurysms revealed unaffected parent arteries in 94%. Eleven saccular aneurysms exhibited spontaneous thrombosing after stent deployment without coiling and four lesions had recanalized (three residual aneurysms, one neck remnant). Regarding long-term follow-up ?12 months, available for 26 saccular aneurysms, none of them showed parent artery affection. A recanalization was evident in three saccular aneurysms. All stents were successfully deployed for the fusiform aneurysms. Three patients with large fusiform aneurysms of the basilar artery had a lethal outcome. No clinical complications occurred in the remaining cases.

Conclusion:

The authors confirmed the efficacy of the Leo stent for the treatment of saccular and broad-necked intracranial aneurysms. Mid- and long-term follow-up demonstrated intact parent vessels and stable occlusion rates in the majority of patients. This device is a treatment option for fusiform lesions, but may confer a higher periprocedural risk.

Zusammenfassung

Ziel:

Basierend auf ihrer bisherigen Arbeit in der Anwendung des Leo-Stents pr?sentieren die Autoren hier eine gr??ere Fallzahl, ein l?ngeres Follow-up sowie eine Erweiterung der Indikation zur Verwendung des Stents.

Patienten und Methodik:

Insgesamt wurden 71 Patienten mit 75 Aneurysmen in diese Untersuchung aufgenommen. 61 sakkul?re und breitbasige intrakranielle Aneurysmen und zw?lf fusiforme L?sionen wurden elektiv behandelt.

Ergebnisse:

In 98% der F?lle war die Stentplatzierung erfolgreich. Durch anschlie?endes Coiling wurde bei 26 sakkul?ren Aneurysmen ein kompletter Verschluss erzielt, ein Resteinstrom war bei zehn Aneurysmen manifest, w?hrend bei 25 Aneurysmen die Coil-Okklusion bewusst zu einem sp?teren Zeitpunkt erfolgte. Das angiographische Follow-up war bei 56 Aneurysmen nach 11 Monaten verfügbar und ergab in 94% intakte Tr?gergef??e. Elf sakkul?re Aneurysmen wiesen eine spontane Thrombosierung nach alleiniger Stentplatzierung ohne Coiling auf, w?hrend vier Rezidive manifest waren. Das Langzeit-Follow-up war für 26 Aneurysmen nach ?12 Monaten verfügbar und wies in allen F?llen intakte Tr?gergef??e auf. Dabei traten drei Rezidive auf. In allen fusiformen Aneurysmen war die Stentimplantation erfolgreich. Drei Patienten mit einem gro?en fusiformen Aneurysma der Arteria basilaris verstarben, w?hrend in den übrigen F?llen keine klinischen Komplikationen auftraten.

Schlussfolgerung:

Die Autoren best?tigen in dieser Arbeit die Wirksamkeit des Leo-Stents in der Behandlung von sakkul?ren und breitbasigen intrakraniellen Aneurysmen. Das mittlere und Langzeit-Follow-up weist intakte Tr?gergef??e und stabile Verschlussraten in der Mehrzahl der F?lle auf. Die Behandlung von fusiformen Aneurysmen wird durch den Stent erm?glicht, beinhaltet jedoch ein h?heres intraprozedurales Risiko.

*Both authors contributed equally to this work.