Ethische Probleme im Umgang mit Reanimation und Patientenverfügung in der Notaufnahme
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  • 作者:J. Padberg ; A. Esser ; L. Lomberg ; Dr. S. Trzeczak
  • 关键词:Notf?lle ; Ethische Aspekte ; Klinisches Ethikkomitee ; Entscheidungsfindung ; Entscheidungshilfen ; Emergencies ; Ethical aspects ; Clinical ethics committee ; Decision making ; Decision aids
  • 刊名:Notfall & Rettungsmedizin
  • 出版年:2014
  • 出版时间:October 2014
  • 年:2014
  • 卷:17
  • 期:6
  • 页码:500-506
  • 全文大小:407 KB
  • 参考文献:1. Vollmann J et al (2009) Bundes?rztekammer: Stellungnahme der Zentralen Kommission bei der Bundes?rztekammer zur Ethikberatung in der klinischen Medizin. S?279-94
    2. Bundes?rztekammer (2010) Empfehlungen der Bundes?rztekammer und der Zentralen Ethikkommission bei der Bundes?rztekammer zum Umgang mit Vorsorgevollmacht und Patientenverfügung in der ?rztlichen Praxis. Dtsch Arztebl 107(18):877-82
    3. Deutsche Interdisziplin?re Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (2012) Therapieziel?nderung und Therapiebegrenzung in der Intensivmedizin. Positionspapier der Sektion Ethik der DIVI. http://www.divi-org.de/fileadmin/pdfs/sektionen/Ethik/Positionspapier_Ethik_2012.pdf
    4. Grundmann RT (2008) Prognostizierbarkeit des Todes- ?rztliche Beurteilung oder Scores? In: Junginger T et al (Hrsg). S?153-63
    5. In der Schmitten J, Rixen S, Marckmann G (2011) Patientenverfügungen im Rettungsdienst (Teil 1). Gekl?rte und offene Fragen nach Verabschiedung des Patientenverfügungsgesetzes. Notfall Rettungsmed 14:448-58 CrossRef
    6. Junginger T, Perneczky A, Vahl C-F, Werner C (2008) Grenzsituationen in der Intensivmedizin- Entscheidungsgrundlagen. Heidelberg
    7. Lippert FK, Raffay V, Georgiou M et al (2010) Ethik der Reanimation und Entscheidungen am Lebensende. Sektion 10 der Leitlinien zur Reanimation 2010 des European Resuscitation Council. Notfall Rettungsmed 13:737-44 CrossRef
    8. Neitzke G (2009) Formen und Strukturen klinischer Ethikberatung. In: Vollmann J, Schildmann J, Simon A (Hrsg). S?37-6
    9. Schildmann J, Vollmann J (2009) Evaluation klinischer Ethikberatung: Eine systematische übersichtsarbeit. In: Vollmann J, Schildmann J, Simon A (Hrsg) Klinische Ethik. Aktuelle Entwicklungen in Theorie und Praxis. Frankfurt/Main, S?71-6
    10. Stern R, B?hnke V (2012) Ethik im Krankenhaus. Mehr als reine Intuition? Notfall Rettungsmed 15:671-74 CrossRef
    11. Trzeczak S (2012) Impulsvortrag zur Gründung einer Arbeitsgruppe ?Ethik in der Notfallmedizin-innerhalb der DGINA. Notfall Rettungsmed 13(Suppl 1)
    12. Trzeczak S (2013) Ethische Kompetenz und praktische Erfahrung. Dtsch ?rztebl 15:706-07
    13. Verrel T, Simon A (2010) Patientenverfügungen. DRZE-Sachstandsbericht. Freiburg i. Br
    14. Vollmann J, Schildmann J, Simon A (2009) Klinische Ethik. Aktuelle Entwicklungen in Theorie und Praxis. Frankfurt/Main, S?71-6
    15. Wegscheider K (2012) Gibt es eine Evidenz für medizinische Aussichtslosigkeit? Notfall Rettungsmed 15:667-70 CrossRef
  • 作者单位:J. Padberg (1)
    A. Esser (2)
    L. Lomberg (3)
    Dr. S. Trzeczak (4)

    1. HELIOS-Klinikum Emil von Behring Berlin, Berlin, Deutschland
    2. St.-Antonius-Hospital Eschweiler, Eschweiler, Deutschland
    3. Universit?tsklinikum Jena, Jena, Deutschland
    4. Notaufnahme HELIOS Hanseklinikum Stralsund, Gro?e Parower Str. 47-3, 18435, Stralsund, Deutschland
  • ISSN:1436-0578
文摘
Background Despite established structures for clinical ethics consultation, emergency medical professionals continually face problems when making decisions about life-prolonging procedures either in the emergency room or already in the preclinical setting. A particularly difficult decision is that of resuscitation with and without existing advance directives. Culmination points of such decisions are the emergency rooms. Methods The working group Ethics in Emergency and Acute Medicine of the DGINA (German Association of Interdisciplinary Emergency and Acute Medicine) conducted a survey among DGINA members about how this problem is handled in emergency departments. Results Of the emergency medicine professionals replying, 58.2- see problems when dealing with resuscitation and 48.7- when dealing with advance directives. In the opinion of 50-, the reaction to this problem is often adequate. A clinical ethics committee is considered very useful or advisable by 73.4-, but in only 7.3- of the responders had a clinical ethics committee visited the emergency room. Written decision aids for such situations in the emergency room were considered reasonable by 71.2- of the responders. Discussion The result shows a remarkable sensitivity to the subject among the survey participants, but also the awareness that established structures of clinical ethics consultation, such as ethics committees or ethics councils, do not work here. Nevertheless, the desire for ethical support in such situations, for example by written recommendations, is expressed in the survey, which is a focus area of the working group for Ethics in the Emergency and Acute Mmedicine of the DGINA. The survey illustrates how German emergency departments deal with this problem, thus, confirming and supplementing the contemporary literature.

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