Temozolomide-induced liver damage
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  • 作者:F. Becker (1)
    M. Hecht (1)
    J. Schmidtner (1)
    S. Semrau (1)
    R. Fietkau (1)
  • 关键词:Hepatitis ; Glioblastoma ; Chemoradiotherapy ; Toxicity ; Adverse effects ; Hepatitis ; Glioblastom ; Strahlenchemotherapie ; Toxizit?t ; Nebenwirkungen
  • 刊名:Strahlentherapie und Onkologie
  • 出版年:2014
  • 出版时间:April 2014
  • 年:2014
  • 卷:190
  • 期:4
  • 页码:408-410
  • 全文大小:295 KB
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  • 作者单位:F. Becker (1)
    M. Hecht (1)
    J. Schmidtner (1)
    S. Semrau (1)
    R. Fietkau (1)

    1. Department of Radiation Oncology, University of Erlangen-Nuremberg, Universit?tsstr. 27, 91052, Erlangen, Germany
  • ISSN:1439-099X
文摘
Background Temozolomide (TMZ) is an alkylating agent used in chemoradiotherapy and adjuvant chemotherapy regimens for treatment of newly diagnosed or recurrent glioblastoma. In Germany alone, 900,000?daily doses of the drug are prescribed each year. Therefore, all severe side effects of TMZ, even those rarely observed, are relevant to radiotherapists. Materials and methods We report a case of severe drug-induced toxic hepatitis that developed during chemoradiotherapy with TMZ in a patient with glioblastoma multiforme. Results Transaminase elevation was observed after 5?weeks of TMZ treatment, followed by severe jaundice symptoms which only subsided 2?months later. These findings were consistent with diagnosis of the mixed hepatic/cholestatic type of drug-induced toxic hepatitis. Due to the early termination of treatment, no life-threatening complications occurred in our patient. However, rare reports of encephalopathy and fatality as complications of TMZ therapy can be found in the literature. Conclusion When using TMZ for treatment of glioblastoma, monitoring of liver enzyme levels should be performed twice weekly to prevent fatal toxic hepatitis. In the case of any drug-induced hepatitis, TMZ must be discontinued immediately. Zusammenfassung Temozolomid (TMZ) ist als Alkylanz Bestandteil der Radiochemotherapie und der adjuvanten Chemotherapie zur Behandlung neu diagnostizierter und rezidivierender Glioblastome. Allein in Deutschland werden j?hrlich 90.000?Tagesdosen verordnet. Daher sind auch seltene gravierende Nebenwirkungen für Strahlentherapeuten relevant. Material und Methoden Wir berichten von einer Patientin mit Glioblastoma multiforme, die w?hrend der Radiochemotherapie mit TMZ eine medikament?s-toxische Hepatitis entwickelte. Ergebnisse In der 5. Behandlungswoche kam es zum Anstieg der Transaminasen und nachfolgend zu einem Ikterus, der sich erst nach 2?Monaten zurückbildete, was dem Bild der hepatitisch-cholestatischen Mischform der medikament?s-toxischen Hepatitis entspricht. Wesentliche Komplikationen ergaben sich nicht. In der Literatur sind vereinzelt enzephalopathische und fatale Verl?ufe beschrieben. Schlussfolgerung Bei der Behandlung mit TMZ ist eine 2-mal w?chentliche Kontrolle der Leberenzyme und Cholestaseparameter erforderlich, um fatale Verl?ufe einer toxischen Hepatitis zu vermeiden.
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